A HÁZ
TŰNŐDÉSEK ÉS TÖREDÉKEK A KILLER-HÁZRÓL
Irénnek
Volt egyszer egy utca, /benne volt egyszer emberek jártak,/ plakát oszlopokról olvasták /a volt egyszer híreket, /hogy megfordul a világ, / s lesz majd egy első háború, /békésen sétáltak, oly messze még a pusztulás,/ ez itt a béke képe,/ mely homályos és hazug, /elrejt, mint kakukkfiókát a fészek/ a barbárság némán ott lapul.
IRÉN, ÉN ÉS A SZECESSZIÓ
Akkor...
a kis szobában lemezeket hallgattunk / könyvtári albumokat nézegettünk, ezt látnunk kell kicsi Lou / utazzunk mi is, mint Petőfi Budapestre, mászkáltunk az Üllői úton, Desirére gondoltam/ bár láthatnád ezt megint Desiré,/ Nézd, Irén milyenek most az Üllői úti fák, / s még nem tudtam, hogy egyszer elszáll az ifjúság, de megmarad a ház, szóba hoztad Koncz Zsuzsát, hogyha vele is táncolhatnánk, s ahogy oda értünk, még a kerítés hajlatait néztem, azt mondtad megérkeztünk, ez az a ház, amire gondoltál /nézelődj csak kicsi Lou, varázslatos vas tulipánok tartottak fogva, és a tető/ nézd, Irén mily kék, mintha Istár sárga oroszlánja/ lépkedne a tetején.
40 évvel később
Kedves Irén állapotom nem teszi lehetővé, hogy verssorokban szárnyaljanak, az évek kimosták belőlem a költői képeket, már alig veszem észre azokat a házakat, gondolataim, mint alkalmazottnak már hétköznapiak, nem járok Budapestre, létem meglehetősen dadogós, "alvadt vérdarabok a szavak"....amikor építészeti példát keresnek hogy az érdeklődőknek szecessziós épületeket mutassanak, akkor senkinek se jut eszébe, még nekem se, pedig napi nyolc órát tartózkodom benne, a vajszín városnak ez a régi háza, sőt még az itt lakók is zavarban vannak. - A szecesszió a mi városunkra nem jellemző - mondják. Pedig ez tévedés, mert Killer Ede is beleszeretett egy nap a szecesszióba, ugyanígy vannak Pavlovits Károly építésszel. Ez a Károly megvalósította Killer Ede és a mi álmunkat is, - egy álomelhozót elfelejteni bűn -, hogy legyen itt is valami szecesszió, valami miről eszembe jut Otto Wagner egy háza Bécsben, mit csak képeslapokon láttam.Akkor már Pavlovits Károly egy tervező iroda tulajdonosa, Szilágyival a társával építettek pár házat, ezt a mienket Killer-háznak nevezték a vajszín város lakói, mint azt Te is tudod Irén, sajnálatos történelmi események miatt - Bercsényi, Bezerédy, Koppány, Sztálin és Apafi - a Killerek eltűntek a házból, hiába is keresem őket, a város lakói el is felejtették Killer Edét, minek arra emlékezni, ami nincs, de a ház megvan, még két fa is az udvaron, és bárki eltűnődhet, mi történt itt, az eltelt 100 vagy még annál is régebbi időben.
PAVLOVITS KÁROLY ÉS KILLER EDE BUDAPESTEN
Apa az udvaron kétszer is énekelt Budapestről....
Akkor 1901 van, majd ugrik egy nagyot, apa ugyan abban a kék munkás ruhában van, és azt mondja, beérte magát az idő végre, lapozzunk 1990-re.
1901
PAVLOVITS KÁROLY AZ URÁNIÁBAN
Némi előzmény Pavlovits Károlyról,hogy megértsük mi történt itt kedves Irén, 1901-ben átveszi diplomáját, bizonyítéka van rá, hogy építész, de ez még alig valami, hogy belelássunk a múltba, mint egy kútba, mert ez időtájban bemutatják az első néma filmet az Urániában, az alkotás címe: Táncz, akkoriban ezt a szót cz-vel írták. A fiatal építész jegyet vett tehát, s megnézte az első magyar filmalkotást, minek hatása lehetett jelentős vagy pont ellenkezőleg nem érdekelte az ifjút, pedig látta Blaha Lujzát és Fedák Sárit táncolni, más mákony hatása alatt lebegett, mit magyarosan jugendstilnek, franciásan szecessziónak neveztek.
KILLER EDE A HOLD UTCÁBAN
Killer Ede a Hold utcában uzsonnázott,május lehetett vagy legfeljebb április vége, az egész város olyan volt mint egy "rügyfakadás" az utcai asztalok pirosfehér kockás terítőjét a csalfa szél csak meglebbenti, mikor az asztalokon három szál sárga tulipán hajladozik, a sós kiflit ketté töri, Killer Ede tűnődik, milyen legyen a régi ház helyén az új, s akkor a nap a szemközti épület mögött eltűnik, bíbor fénnyel vonja be, a Posta Takarékpénztár fodros homlokzatát, mint lányok szoknyája véli a látványról Killer Ede, a csodálat megszüli az elhatározást. A Pincért magához inti, ki arra gondol, hogy a vidéki úr talán kevesli a kakaón a tejszínhabot, de az így szól kedvesen: Fiam nem tudott ki építette ezt a monstrumot, mi eltakarja a napot? Leichner Ödön Szecesszió. - Nem tudod hol található? Ekép történt vagy máshogy, ki tudja azt ma már, Killer Ede műbútor asztalos, kereskedő, és befektető, beleszeretett több pesti épületbe, majd leutazott Kecskemétre,ez az Ödön, mesélte este otthon, olyan kedvemre való, de mivel a vajszín városban Ödönnek egyetlen épülete se volt, beérte a színházzal, s ha korzózott, ki nem hagyta, bár nem tudta, hogy mi vonzza a Nagy Cegléd utcába, állt mintha ünnepelt primadonna lenne, Skalinczky Antal építész művét nézte.
MAGYARÁZATOK IRÉNNEK, HOGY MIÉRT TALÁLOM EZT KI
Az idő nem őrizte meg nekem
se Killer Ede, se Pavlovits Károly fotográfiáját,
persze lehet, hogy ott rejtőznek
egy album mélyén, egy cipős dobozban,
egy kopott barna albumban,
egy nyári ebéden a szabadban,
a padon ülök ránk néznek,
milyen kíváncsi a tekintetük,
valahol a kertségben,
egy családi karácsonyi képen,
kint esik a hó, betlehemesek járják a várost.
ha még lenne is ilyen kép,
ki mondaná ki Ede úr, és Károly nevét,
nincsenek, csak ez a ház,
nevét ennek is kevesen tudják,
megölte az idő,mi feledés,
de nem kárhoztatom, egyébként se érdekli
a mulandóság, mi mindanyiunké,
nevük ha van még, egy tekintet,
mi megáll egy épülethomlokzatán,
milyen különös ez ház,
leolvassa a házszámot, talán hogy megjegyezze,
de úgyis el fogja felejteni, 68,
majd hozzá teszi, régiesen írva Piacz utca.

NÉZZ SZÉT KELETEN - szólt a mester a Műegyetemen...
Rákóczi u. 21.
A pillanat mégis hatásos lehetett, mert az ifjú építész,
amint a filmszínházból kilépett, hátra tekintett,
mint ki búcsúzni akar, s megköszönni az estét,
meglepődött, MICSODA ÉPÜLET EZ, MICSODA
ívek, s aznap már nem is gondolt másra csak
erre a pompás homlokzatra, és a bejáratra,
vissza is tért, készített egy skiccet, aztán hazament,
s mint hamarosan én is nyugovóra tért, hogy aludjon
egyet, táncz, mondta cz-vel, mert akkor még Irén,
választékosabban beszéltek Pesten, s lehunyta
Pavlovitz Károly barna vagy kék szemét, kívánjunk
neki 1901 egyik hétköznapjára nyugodalmas estét.
Azt viszont Irén nem hallgathatom el, hogy ez
az épület, az Uránia Mozi másra is hatott,
kedélyes szöveget írt Desirének Karinthy.
Azt sem hallgathatom el Irén, hogy az ifjú,
mert akkoriban így történtek a dolgok,
egy Ödön nevű mester választott csillagnak.

A MESTER MESTERE, ANTAL
- Kossuth utca 10.
Milyen szép ez lánc Irén,
mint az mi anya nyakában volt,
míg el nem téptem a tekla gyöngysort,
hogy az ifjú mesterének mestere is
nyomott hagyott a vajszín városon,
színházat tervezett, csipkésen fehéret,
némi vajszín árnyalattal, az ifjúra kiváltképp hatott,
mikor életünk helyszínére látogatott.
Utóirat
Mikor arra jártunk, emlékszel Irén, mint valami
nyelvtörőt, kimondtuk Skalinszky Antal nevét.

KILLER EDE LÁTOGATÁSA A VÁCI UTCA 11-benKiller
- a Thonet-ház -
Ede és neje 1904-ben jegyet váltott a Király Színházba a János Vitézre
,Ez a Sári, ez a Sári zengte a város nem akárki,
ahelyett, hogy Iluska lenne, férfi ruhában áll a színre
- sopánkodott Killer Ede neje, de akkor már ez Párizsban
szokásban volt, mert Sarah Bertnhardt ó borzalom, Hamlet volt.
A frankoknál Sara, nálunk Sári, fanyalogtak a konzervatívok,
de Killer Ede nejét ez nem zavarta meg - illatszer boltot keresett,
az ilyesmi máshol nem lehet Ede - szólt uránaka vidéki dáma,
csak a Váci utcában,gyere. S azzal, mert tűzött is a nap,
a férj szalmakalapban, a hölgy napernyő alatt korzózott.
Ni csak torpantak meg, a búzavirág kék csempés ház előtt,
mi visszaadta sziluettjük, micsoda anyagból van ez,
hosszan csodálták homlokzaton hömpölygő virágdíszeket,
a hajlongó íveket, az erkély rácsok díszeit, a szobrokat, a frízeket
- Otthon ebből egy folyondár is elég lenne - álmodozott Killer Ede neje-
.A nő az illatszer boltba lépett, a férfi a bútor üzletbe ment be,
a képet, mintha a tenger lüktetne, hullámhátak takarják be.